Zakletá dálnice D47 nebo neschopný stát?
Požadované posunutí trasy dálnice o cca 150 metrů dále od obydlí, znamená nejen změnu projektu za velké peníze z kapes občanů a nové územní rozhodnutí, ale hlavně obrovskou časovou ztrátu ve výstavbě.
Dálnice D47 (nyní D1) má od svého zahájení výstavby smůlu. Přitom se jedná o naši páteřní dálnici. Zásadní problém vznikl již při přípravě výstavby dálnice z Lipníka n.B. přes Ostravu k polským hranicím. Zemanova vláda dala výstavbu tohoto úseku izraelské společnosti HaC, která měla zajistit výstavbu z vlastních peněz a následně dálnici pronajmout státu. Za úsek 80 kilometrů bychom tak zaplatili 50 miliard korun plus další velké peníze za pronájem dálnice od společnosti HaC. Tento nehorázný „obchod“, spíše řečeno tuto zlodějinu, zrušila následná vláda a zaplatili jsme tak stavební firmě odstupné od smlouvy „pouze“ 600 mil. Kč.
Problémy však neskončily. Špatnou kontrolou výstavby ze strany státu se podařilo další stavební firmě postavit „zvlněnou“ dálnici a o převzetí takové dálnice se stát dlouho soudil. U vybudovaných mostů dálnice D47 bylo zase zjištěno, že mosty obsahují méně oceli, než předepisoval projekt a než stát zaplatil. Takže máme zřejmě jedny z nejdražších a zároveň kvalitou výstavby nejhorších nových dálnic v Evropě. Možná i ve světě.
Dnes se ke všem problémům dálnice D47 přidalo soudní zrušení změny územního rozhodnutí na úseku Dluhonice - Přerov. Spolky Děti Země a Krajina Dluhonice zažalovaly rozhodnutí Krajského soudu v Olomouci, navrhli zrušení územního rozhodnutí stavby a požadují posunutí trasy dálnice o 150 až 200 metrů dále od obydlí. Přitom plánovanou trasu na místě projednal ministr Havlíček a rozhodl o uvolnění 132 mil. Kč na různé investice v dotčených obcích. Výstavba úseku dálnice měla být zahájena již příští rok a dokončení bylo plánováno na rok 2024. Ukázalo se však, že dohoda vyjednaná ministrem dopravy byla nedostatečná a spolek Děti Země ve sporu uspěl. Mysleme si o spolcích co chceme. Já s jejich zdržováním výstavby infrastruktury nesouhlasím. Ale pokud bude připuštěno, že jsou účastníky stavebních řízení, musíme s nimi najít společné řešení. V opačném případě na to doplatí pouze řidiči a občané naší země a doprava bude nadále zatěžovat naše obce.
Doufejme, že zrušení územního rozhodnutí na výstavbu části D1 je pouze administrativní záležitostí (dosud nebylo vydáno soudem odůvodnění rozsudku). Pokud by však rozhodnutí soudu mělo vést k přesunu trasy dálnice, znamenalo by to zdržení výstavby o několik let. Bohužel si někteří nedovedou představit, kolik času stojí vydání nového územního rozhodnutí a nového posouzení vlivu na životní prostředí. Pak se budeme muset modlit, aby si někdo nepořídil ve Zverimexu pár křečku a nefotil je v místech budoucí výstavby dálnice. To by totiž výstavbu znovu hrubě ovlivnilo. V každém případě to nejsou měsíce, ale roky. Ministr dopravy nás může přesvědčovat o své pracovitosti, jak chce. Hovoří však výsledky jeho práce, ne řeči. A zde se mu to zcela nepovedlo. Špatná argumentace a nedostatečné vyřešení připomínek ke stavbě, ve svém důsledku znamená opětovné prodloužení výstavby další části dálnice D1. Přitom v současné době se nejedná pouze o zpoždění výstavby dálnice. Po skončení koronavirové krize je nutno rychle začít stavět naši ekonomiku zpět na nohy. A zde je nezbytná každá investice státu, která dá lidem práci.
Ing. Antonín Fryč
Garant pro dopravu
Hnutí TRIKOLÓRA
Antonín Fryč
Nejsou lidi
Tuto větu jsme, my dříve narození, často slyšeli v dobách socializmu. Bohužel ji v posledních dnech slyšíme z úst našich podnikatelů znovu.
Antonín Fryč
Propadák ve výstavbě dálnic
Za posledních 10 let jsme se propadli ve výstavbě a rekonstrukci dálniční sítě na 76. místo ve srovnání s jinými zeměmi. Jsme dokonce i za neznámou africkou zemí Burundi.
Antonín Fryč
Kam se schovali zloději a korupčníci?
Mnozí lidé mají v živé paměti aféry TOP 09 na Ministerstvu obrany – nákupy zfušovaných padáků pod nimiž zbytečně zemřeli naši vojáci. Lidé mají v paměti podivné privatizace. Kde jsou ti, kteří jsou za tyto aféry zodpovědní?
Antonín Fryč
Chtějí nás umlčet. Nedáme se!
Hnutí Trikolora (TSS) je trnem v oku ostatním parlamentním politickým stranám a nejraději by ho umlčely.
Antonín Fryč
Zrychlí se výstavba dálnice D4?
Dálnice D4 z Prahy na jih Čech se staví již od 60-tých let minulého století. Zrychlí nový způsob financování formou PPP projektu její výstavbu?
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
Počkej na mě! Vyprovodil tátu do války, jeho fotka otevírala peněženky
Seriál Jeho rozzářená tvář bývala za druhé světové války vystavena v každé třídě a kanadským žáčkům...
Bijec migrantů živoří. Salvini zamrzl v minulosti, spásu hledá v bájném mostu
Premium Někdejší hvězda italské krajní pravice Matteo Salvini politicky živoří. Jeho strana Liga před...
Strach z problémového nájmu? Majitelé bytů mají získat garanci za nájemníky
Premium Stát chce motivovat majitele nemovitostí k poskytování bydlení i rizikovým nájemcům. Pronajímatelé...
Dvacet let v Unii řečí čísel. Češi dominují v kaprech, letí také Erasmus
Dvě dekády po vstupu do Evropské unie je co se týče peněz Česko více než bilion korun v plusu. Z...
- Počet článků 21
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 476x