Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

„Zelenější“ železnice? S dieselem?

Paradox. Tak by se jedním slovem dalo nazvat používání dieselových vlaků na elektrifikovaných tratích. Bohužel, je to však realita.

Ještě do roku 2015 byli dopravci postihováni za to, že jezdí dieselovými vlaky na elektrifikovaných tratích. Důvodem byla snaha o zvýšení ekologie, odstranění výfukových zplodin a hluku. V roce 2015 byla tato sankce Ministerstvem dopravy zrušena. Důvod byl velmi jednoduchý – peníze. Elektrická energie je totiž na rozdíl od nafty zatížena poplatkem za obnovitelné zdroje. Jeho výše je ovlivněna mimo jiné i chybami naší vlády v minulosti, kdy byly poskytnuty vysoké dotace na obnovitelné zdroje. Ať již v tom byly zájmy kohokoliv, výsledkem je, že na to doplácíme jako spotřebitelé jak v domácnostech, tak i v průmyslu a dopravě. A právě doprava osob a zboží spotřebuje u nás nejvíce energie. Je to celých 25 % veškeré energie. Sice v domácnosti a průmyslu se daří snižovat spotřebu energie. V dopravě ale naopak je spotřeba meziročně zvyšována.

A právě vysoká cena elektrické energie, a to i díky poplatku za obnovitelné zdroje, je důvodem, proč dopravci raději využívají dieselové vlaky, jejichž provoz je levnější. Samozřejmě to není jediný důvod; je to rovněž proto, že ceny pořízení motorových jednotek jsou nižší než elektrické. Tak je možno za stejné peníze pořídit více vozidel než při pořizování elektrických jednotek.

Do roku 2015 museli dopravci platit přirážku cca 17 % za jízdu dieselovým vlakem po elektrifikované trati. To sice krátkodobě bylo zrušeno, ale od roku 2025 se předpokládá znovuzavedení této „sankce“. Pokud však nedojde ke změně nákladových vstupů, nedojde ani ke změně v plném užití vlaků s elektrickým pohonem na elektrifikovaných tratích.

Aby bylo dosaženo „zelenější“ železnice, musí být k tomu vytvářeny i další podmínky. Jednou z nich je i přeprava delšími vlaky. Uvolnění monopolu Českých drah na zajišťování přeprav osob i zboží po železnici v sobě přineslo i velký nárůst počtu vlaků na tratích. Cestou k zefektivnění dopravy a tím i k vyšší ekologii je snížení počtu vlaků a zajišťování přeprav osob s delšími soupravami. Dnes však k tomu nejsou dopravci nuceni ani tarifně. Pokud se bude nadále používat pro výpočet ceny za užití dopravní cesty hmotnostní kategorie, tak nic nemotivuje dopravce k delším vlakům.

„Zelenější“ železnice je určitě dobrá věc. Změna však nepřijde pouze díky nařízením a sankcím. Nutno je změnit systém.

 

Ing. Antonín Fryč, CSc.

Hnutí TRIKOLÓRA

Garant pro dopravu

Autor: Antonín Fryč | neděle 11.10.2020 20:38 | karma článku: 19,80 | přečteno: 734x
  • Další články autora

Antonín Fryč

Nejsou lidi

Tuto větu jsme, my dříve narození, často slyšeli v dobách socializmu. Bohužel ji v posledních dnech slyšíme z úst našich podnikatelů znovu.

5.10.2021 v 20:12 | Karma: 17,90 | Přečteno: 502x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Antonín Fryč

Propadák ve výstavbě dálnic

Za posledních 10 let jsme se propadli ve výstavbě a rekonstrukci dálniční sítě na 76. místo ve srovnání s jinými zeměmi. Jsme dokonce i za neznámou africkou zemí Burundi.

20.9.2021 v 19:49 | Karma: 18,75 | Přečteno: 376x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Antonín Fryč

Kam se schovali zloději a korupčníci?

Mnozí lidé mají v živé paměti aféry TOP 09 na Ministerstvu obrany – nákupy zfušovaných padáků pod nimiž zbytečně zemřeli naši vojáci. Lidé mají v paměti podivné privatizace. Kde jsou ti, kteří jsou za tyto aféry zodpovědní?

13.9.2021 v 8:08 | Karma: 29,05 | Přečteno: 751x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Antonín Fryč

Chtějí nás umlčet. Nedáme se!

Hnutí Trikolora (TSS) je trnem v oku ostatním parlamentním politickým stranám a nejraději by ho umlčely.

24.8.2021 v 20:28 | Karma: 31,75 | Přečteno: 987x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Antonín Fryč

Zrychlí se výstavba dálnice D4?

Dálnice D4 z Prahy na jih Čech se staví již od 60-tých let minulého století. Zrychlí nový způsob financování formou PPP projektu její výstavbu?

3.3.2021 v 19:35 | Karma: 8,33 | Přečteno: 240x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Vedení TOP 09 bude rozhodovat o novém ministrovi, může to být Tuleja

30. dubna 2024  6:02

Vedení TOP 09 bude v úterý od rána rozhodovat o kandidátovi na post ministra pro vědu, výzkum a...

PŘEHLEDNĚ: Podívejte se, jaké změny v důchodech české občany čekají

30. dubna 2024

Exkluzivně Zvyšování důchodového věku nad 65 let podle prodlužování života, snižování výpočtu nových důchodů,...

„Pučista si ji nezaslouží.“ Bidenův tým vymýšlí, jak zrušit debatu s Trumpem

30. dubna 2024

Premium Koho by před časem napadlo, že když prezident USA připustí, že se snad i zúčastní debaty se...

Bude mít kdo jezdit pro pacienty? Chybí stovky záchranářů, mladé práce neláká

30. dubna 2024

Premium Posádky sanitek stárnou, průměrný věk zdravotnických záchranářů se pohybuje nad 50 lety....

  • Počet článků 21
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 476x
Podnikatel v oblasti strojírenské výroby. Předseda Krajské rady SČK Trikolóra, předseda odborné komise doprava

Seznam rubrik