„Zelenější“ železnice? S dieselem?
Ještě do roku 2015 byli dopravci postihováni za to, že jezdí dieselovými vlaky na elektrifikovaných tratích. Důvodem byla snaha o zvýšení ekologie, odstranění výfukových zplodin a hluku. V roce 2015 byla tato sankce Ministerstvem dopravy zrušena. Důvod byl velmi jednoduchý – peníze. Elektrická energie je totiž na rozdíl od nafty zatížena poplatkem za obnovitelné zdroje. Jeho výše je ovlivněna mimo jiné i chybami naší vlády v minulosti, kdy byly poskytnuty vysoké dotace na obnovitelné zdroje. Ať již v tom byly zájmy kohokoliv, výsledkem je, že na to doplácíme jako spotřebitelé jak v domácnostech, tak i v průmyslu a dopravě. A právě doprava osob a zboží spotřebuje u nás nejvíce energie. Je to celých 25 % veškeré energie. Sice v domácnosti a průmyslu se daří snižovat spotřebu energie. V dopravě ale naopak je spotřeba meziročně zvyšována.
A právě vysoká cena elektrické energie, a to i díky poplatku za obnovitelné zdroje, je důvodem, proč dopravci raději využívají dieselové vlaky, jejichž provoz je levnější. Samozřejmě to není jediný důvod; je to rovněž proto, že ceny pořízení motorových jednotek jsou nižší než elektrické. Tak je možno za stejné peníze pořídit více vozidel než při pořizování elektrických jednotek.
Do roku 2015 museli dopravci platit přirážku cca 17 % za jízdu dieselovým vlakem po elektrifikované trati. To sice krátkodobě bylo zrušeno, ale od roku 2025 se předpokládá znovuzavedení této „sankce“. Pokud však nedojde ke změně nákladových vstupů, nedojde ani ke změně v plném užití vlaků s elektrickým pohonem na elektrifikovaných tratích.
Aby bylo dosaženo „zelenější“ železnice, musí být k tomu vytvářeny i další podmínky. Jednou z nich je i přeprava delšími vlaky. Uvolnění monopolu Českých drah na zajišťování přeprav osob i zboží po železnici v sobě přineslo i velký nárůst počtu vlaků na tratích. Cestou k zefektivnění dopravy a tím i k vyšší ekologii je snížení počtu vlaků a zajišťování přeprav osob s delšími soupravami. Dnes však k tomu nejsou dopravci nuceni ani tarifně. Pokud se bude nadále používat pro výpočet ceny za užití dopravní cesty hmotnostní kategorie, tak nic nemotivuje dopravce k delším vlakům.
„Zelenější“ železnice je určitě dobrá věc. Změna však nepřijde pouze díky nařízením a sankcím. Nutno je změnit systém.
Ing. Antonín Fryč, CSc.
Hnutí TRIKOLÓRA
Garant pro dopravu
Antonín Fryč
Nejsou lidi
Tuto větu jsme, my dříve narození, často slyšeli v dobách socializmu. Bohužel ji v posledních dnech slyšíme z úst našich podnikatelů znovu.
Antonín Fryč
Propadák ve výstavbě dálnic
Za posledních 10 let jsme se propadli ve výstavbě a rekonstrukci dálniční sítě na 76. místo ve srovnání s jinými zeměmi. Jsme dokonce i za neznámou africkou zemí Burundi.
Antonín Fryč
Kam se schovali zloději a korupčníci?
Mnozí lidé mají v živé paměti aféry TOP 09 na Ministerstvu obrany – nákupy zfušovaných padáků pod nimiž zbytečně zemřeli naši vojáci. Lidé mají v paměti podivné privatizace. Kde jsou ti, kteří jsou za tyto aféry zodpovědní?
Antonín Fryč
Chtějí nás umlčet. Nedáme se!
Hnutí Trikolora (TSS) je trnem v oku ostatním parlamentním politickým stranám a nejraději by ho umlčely.
Antonín Fryč
Zrychlí se výstavba dálnice D4?
Dálnice D4 z Prahy na jih Čech se staví již od 60-tých let minulého století. Zrychlí nový způsob financování formou PPP projektu její výstavbu?
Antonín Fryč
Alarmující situace na hranicích – otevřený dopis ministrovi dopravy
Situace na česko-německých a česko-rakouských hranicích se stala od této neděle alarmující. Tisíce řidičů uvízlo v pasti nekoordinovaných opatření.
Antonín Fryč
Už toho máme dost
Posledních pár dní to vypadalo, že nouzový stav v Česku skončí dnešním dnem. Jeho prodloužení nepodpořila žádná z opozičních stran. Proti se postavili i komunisté, kteří jinak v tichosti vládnou s vládní koalicí.
Antonín Fryč
Vraťme děti do škol
Velmi znepokojivým momentem ve vývoji pandemických restriktivních opatření je nedostatečná nebo jen povrchní empatie vůči (dovolím si tvrdit) ještě zranitelnější skupině, než jsou lidé v seniorském věku.
Antonín Fryč
Pandemie v dopravě
Koronavirová krize ovlivnila všechny oblasti našeho života. Opatření, která přijímá vláda v boji proti pandemii covid-19 jsou ve značné míře chaotická, bez jakýchkoliv analýz.
Antonín Fryč
„Konečně“ dálniční e-známky
Nový rok 2021 přinesl i jednu zásadní změnu v placení a užívání dálničních známek. Konečně jsme se více přiblížili novými technologiemi i k modernímu používání dálničních známek.
Antonín Fryč
Zakletá dálnice D47 nebo neschopný stát?
Dálnice D47 má opět vážné problémy v další výstavbě. Do výstavby se, jak nám velí náš národní kolorit, vložili opět Děti země a soud zrušil územní rozhodnutí pro pokračování ve výstavbě D1 (dříve D47) z Přerova u obce Dluhonice.
Antonín Fryč
NE šikaně Středočechů
V Praze potřebují Středočechy, aby zde pracovali, utráceli své peníze, chodili na nákupy a do restaurací. Přitom jim zde nejsou vytvořeny podmínky pro parkování, neboť všude je již modrá parkovací zóna určená pro obyvatele Prahy.
Antonín Fryč
Ministr na půl úvazku aneb ministr není Superman
Ministerstvo dopravy je jedním z nejsložitějších resortů. Proto už půl roku můžeme s údivem sledovat situaci, kdy pro něj současná vláda nemá kompetentního člověka, který by se mu naplno věnoval.
Antonín Fryč
Každý život je cenný. I na železnici.
Zdá se, jako by nás rok 2020 nechtěl nechat si ani na chvíli odpočinout. Sotva jsme se trochu vzpamatovali z jedné krize, přichází další trápení, kterým jsou tentokrát až příliš časté nehody na našich železnicích.
Antonín Fryč
Nekritizujme za každou cenu
Trikolóra drží pravidlo, že pouze nekritizuje, ale přichází s konkrétními návrhy. A pokud je předložený návrh, ať již levicí nebo pravicí, dobrý, ráda ho Trikolóra podporuje.
Antonín Fryč
Přeceňovaná elektromobilita pod nátlakem EU
Neuspokojivá kvalita ovzduší vede EU ke snižování emisí CO2 a jako hlavní krok ochrany ovzduší si zvolila elektromobilitu. Evropská unie lidem vnucuje elektromobily prostřednictvím nejrůznějších dotací, regulací, pokut a pobídek,
Antonín Fryč
Chraňme zdraví českých občanů. Zrušme veškeré přímé lety z Prahy do pevninské Číny!
Epidemie koronaviru se rychle šíří. Musíme maximálně ochránit naše občany. Nutno okamžitě zrušit veškeré přímé lety do Číny. Vláda již nesmí otálet.
Antonín Fryč
Otevřený dopis policejnímu prezidentovi
Obyvatelé Středočeského kraje jsou znepokojeni opakovaným vykrádáním domů. Hnutí TRIKOLÓRA zaslalo policejnímu prezidentovi Švejdarovi žádost o pomoc. K výzvě se přidaly i některé obce vyhlášením petice občanů na podporu...
Antonín Fryč
Neschopnost ministra nesmí být tolerována
Zrušení výběrového řízení na elektronické dálniční známky je jediným správným rozhodnutím. Výběrové řízení proběhlo nestandartně.
Antonín Fryč
Další zpoždění ve výstavbě Pražského okruhu již není možno tolerovat
Další zpoždění ve výstavbě Pražského okruhu již není možno tolerovat. Není možno svádět vinu za zpoždění výstavby okruhu jen na chybu jednoho úředníka.
- Počet článků 21
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 476x