Pondělí 25. ledna 2021, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 25. ledna 2021 Miloš

„Zelenější“ železnice? S dieselem?

11. 10. 2020 20:38:45
Paradox. Tak by se jedním slovem dalo nazvat používání dieselových vlaků na elektrifikovaných tratích. Bohužel, je to však realita.

Ještě do roku 2015 byli dopravci postihováni za to, že jezdí dieselovými vlaky na elektrifikovaných tratích. Důvodem byla snaha o zvýšení ekologie, odstranění výfukových zplodin a hluku. V roce 2015 byla tato sankce Ministerstvem dopravy zrušena. Důvod byl velmi jednoduchý – peníze. Elektrická energie je totiž na rozdíl od nafty zatížena poplatkem za obnovitelné zdroje. Jeho výše je ovlivněna mimo jiné i chybami naší vlády v minulosti, kdy byly poskytnuty vysoké dotace na obnovitelné zdroje. Ať již v tom byly zájmy kohokoliv, výsledkem je, že na to doplácíme jako spotřebitelé jak v domácnostech, tak i v průmyslu a dopravě. A právě doprava osob a zboží spotřebuje u nás nejvíce energie. Je to celých 25 % veškeré energie. Sice v domácnosti a průmyslu se daří snižovat spotřebu energie. V dopravě ale naopak je spotřeba meziročně zvyšována.

A právě vysoká cena elektrické energie, a to i díky poplatku za obnovitelné zdroje, je důvodem, proč dopravci raději využívají dieselové vlaky, jejichž provoz je levnější. Samozřejmě to není jediný důvod; je to rovněž proto, že ceny pořízení motorových jednotek jsou nižší než elektrické. Tak je možno za stejné peníze pořídit více vozidel než při pořizování elektrických jednotek.

Do roku 2015 museli dopravci platit přirážku cca 17 % za jízdu dieselovým vlakem po elektrifikované trati. To sice krátkodobě bylo zrušeno, ale od roku 2025 se předpokládá znovuzavedení této „sankce“. Pokud však nedojde ke změně nákladových vstupů, nedojde ani ke změně v plném užití vlaků s elektrickým pohonem na elektrifikovaných tratích.

Aby bylo dosaženo „zelenější“ železnice, musí být k tomu vytvářeny i další podmínky. Jednou z nich je i přeprava delšími vlaky. Uvolnění monopolu Českých drah na zajišťování přeprav osob i zboží po železnici v sobě přineslo i velký nárůst počtu vlaků na tratích. Cestou k zefektivnění dopravy a tím i k vyšší ekologii je snížení počtu vlaků a zajišťování přeprav osob s delšími soupravami. Dnes však k tomu nejsou dopravci nuceni ani tarifně. Pokud se bude nadále používat pro výpočet ceny za užití dopravní cesty hmotnostní kategorie, tak nic nemotivuje dopravce k delším vlakům.

„Zelenější“ železnice je určitě dobrá věc. Změna však nepřijde pouze díky nařízením a sankcím. Nutno je změnit systém.

Ing. Antonín Fryč, CSc.

Hnutí TRIKOLÓRA

Garant pro dopravu

Autor: Antonín Fryč | neděle 11.10.2020 20:38 | karma článku: 19.37 | přečteno: 716x

Další články blogera

Antonín Fryč

„Konečně“ dálniční e-známky

Nový rok 2021 přinesl i jednu zásadní změnu v placení a užívání dálničních známek. Konečně jsme se více přiblížili novými technologiemi i k modernímu používání dálničních známek.

23.1.2021 v 8:21 | Karma článku: 8.63 | Přečteno: 318 | Diskuse

Antonín Fryč

Zakletá dálnice D47 nebo neschopný stát?

Dálnice D47 má opět vážné problémy v další výstavbě. Do výstavby se, jak nám velí náš národní kolorit, vložili opět Děti země a soud zrušil územní rozhodnutí pro pokračování ve výstavbě D1 (dříve D47) z Přerova u obce Dluhonice.

27.10.2020 v 9:34 | Karma článku: 20.34 | Přečteno: 417 | Diskuse

Antonín Fryč

NE šikaně Středočechů

V Praze potřebují Středočechy, aby zde pracovali, utráceli své peníze, chodili na nákupy a do restaurací. Přitom jim zde nejsou vytvořeny podmínky pro parkování, neboť všude je již modrá parkovací zóna určená pro obyvatele Prahy.

30.9.2020 v 14:39 | Karma článku: 11.03 | Přečteno: 242 | Diskuse

Další články z rubriky Politická aréna - pro politiky

Lukáš Habich

Je zapotřebí zjišťovat u řidiče požití alkoholu před jízdou do 0,24 ‰ alkoholu v krvi?

Ačkoliv požití alkoholických nápojů před jízdou, způsobuje ohrožení života, zdraví a majetku, je, dle mého názoru, nezbytné v českém právním systému nově stanovit hranic alkoholu v krvi (v dechu).

23.1.2021 v 18:48 | Karma článku: 24.13 | Přečteno: 1602 | Diskuse

Jiří Paroubek

Je česká levice opravdu v koncích?

Je zvláštní, jací lidé se cítí být povoláni k tomu, aby bez jakýchkoliv pochybností tvrdili, že ...“ČSSD končí“.

23.1.2021 v 16:40 | Karma článku: 10.40 | Přečteno: 341 | Diskuse

Antonín Fryč

„Konečně“ dálniční e-známky

Nový rok 2021 přinesl i jednu zásadní změnu v placení a užívání dálničních známek. Konečně jsme se více přiblížili novými technologiemi i k modernímu používání dálničních známek.

23.1.2021 v 8:21 | Karma článku: 8.63 | Přečteno: 318 | Diskuse

Jiří Paroubek

Slivovice, rum, kontušovka, čert a vanilková…

Myslím, že to jsou ty hlavní inspirativní zdroje včerejšího incidentu v poslanecké sněmovně. Ten svým naprosto nepřístojným chováním vyprovokoval poslanec Volný, zvolený za SPD a nyní vedený jako nezařazený.

22.1.2021 v 14:46 | Karma článku: 23.65 | Přečteno: 683 | Diskuse

Petr Hannig

Zoufalá doba plodí zoufalé činy

Včera se udála za dlouhou dobu od doby, kdy Miroslav Macek uštědřil v Poslanecké sněmovně facku Davidu Rathovi, opět akce, která přiměla lidi dívat se na záznam z jednání PS Parlamentu ČR.

22.1.2021 v 13:40 | Karma článku: 44.45 | Přečteno: 3260 |
Počet článků 12 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 427

Podnikatel v oblasti strojírenské výroby. Předseda Krajské rady SČK Trikolóra, předseda odborné komise doprava

Najdete na iDNES.cz