Přeceňovaná elektromobilita pod nátlakem EU
Věřím, že je nám všem jasné, že si musíme chránit naše životní prostředí a současně nemůžeme bránit pokroku. Nové technologie by však měly přicházet na evolučním principu a zachovávat základní tržní principy, na které by měla také reagovat legislativa, aby jejich nástupu nebránila.
Evropská unie se bohužel snaží jejich nástup určovat a vyžadovat nejrůznějšími směrnicemi a nařízeními, když direktivně automobilkám určuje, jaké typy dopravních prostředků musí vyrábět. Výrobci automobilů si tak rychle spočítaly, že pokud se mají ubránit astronomickým pokutám, musí být přibližně čtvrtina jejich produkce elektromobilní. A to bez ohledu na poptávku zákazníků. Zároveň se tomuto tlaku, pravděpodobně pod vlivem černého svědomí po aféře Dieselgate, příliš nebránily.
Doposud není vyřešena základní otázka elektromobility a tou je dostatečná infrastruktura dobíjecích stanic, kterých je v současné době v České republice něco málo přes 450. Některé země už dokonce vyhlašují konec vozům na klasický pohon, aniž by měli otázku dobíjecí infrastruktury vyřešenu.
Pochybný je také pozitivní ekologický dopad na životní prostředí zavedením elektromobilů. Jejich užíváním pouze přeneseme zplodiny z automobilů na jiné místo – tedy do komína elektrárny na fosilní paliva. Úplné sci-fi je využití elektřiny v nákladní dálkové dopravě.
Velkým problémem je recyklace baterií, kde jsou náklady na zpětné získání lithia z použité baterie odhadovány na přibližně pětinásobek oproti jeho těžbě. A tak bychom mohli pokračovat a dalšími argumenty potvrzovat tezi, že člověk není schopen naplánovat takovou dalekosáhlou změnu jako je přechod z konvenčních paliv na jakýkoli jiný pohon. Taková změna je možná jen evolučně a jejím těžištěm musí být svobodný trh, kde se všichni aktéři setkávají a kromě jiného si vyměňují informace, které jedno řídící centrum (v našem případě Evropská komise) není schopno ani pojmout, natož pak správně použít.
Výsledkem tlaku Evropské unie bude vůz, jehož cenu běžní občané nebudou moci zaplatit a který jim ani zdaleka nenabídne takový komfort jako klasické benzínové či dieselové vozidlo. Pokud navíc budou lidé k nákupu elektromobilů „motivováni“ dotacemi a zároveň dalším zdaněním automobilů s klasickým pohonem, povede to zejména v chudších regionech k obrovským finančním problémům obyvatel, kde na jedné straně i nemajetní obyvatelé potřebují auta a na druhé straně to bude pro ně vysoká finanční zátěž.
V neposlední řadě jde také o obrovské investice automobilek, které do elektromobility vkládají. V případě, že tyto – Evropskou unií vnucené – „podnikatelské“ plány neuspějí, lze očekávat, že budou chtít tyto peníze zpět a částky, kterými potom budou nuceni daňoví poplatníci sanovat výrobce automobilů, budou významně vyšší než ty, které jsou nyní státy vkládány do jiných projektů v oblasti tzv. obnovitelných zdrojů energie. Druhou stranou mince jsou pak náklady ušlých příležitostí, tedy fakt, že automobilky mohly na základě vlastního svobodného uvážení tyto investice věnovat do úplně jiných technologií, které by mohly přinést z hlediska dopadů dopravy na životní prostředí daleko větší efekt než elektromobilita.
Článek byl vytvořen ve spolupráci s panem Zdeňkem Říhou, členem pracovní skupiny Doprava, Hnutí Trikolóra
Ing. Antonín Fryč, CSc.
Hnutí občanů TRIKOLÓRA
Odborný garant pro dopravu Hnutí Trikolóra
Předseda krajské rady Středočeského kraje
Antonín Fryč
Nejsou lidi
Tuto větu jsme, my dříve narození, často slyšeli v dobách socializmu. Bohužel ji v posledních dnech slyšíme z úst našich podnikatelů znovu.
Antonín Fryč
Propadák ve výstavbě dálnic
Za posledních 10 let jsme se propadli ve výstavbě a rekonstrukci dálniční sítě na 76. místo ve srovnání s jinými zeměmi. Jsme dokonce i za neznámou africkou zemí Burundi.
Antonín Fryč
Kam se schovali zloději a korupčníci?
Mnozí lidé mají v živé paměti aféry TOP 09 na Ministerstvu obrany – nákupy zfušovaných padáků pod nimiž zbytečně zemřeli naši vojáci. Lidé mají v paměti podivné privatizace. Kde jsou ti, kteří jsou za tyto aféry zodpovědní?
Antonín Fryč
Chtějí nás umlčet. Nedáme se!
Hnutí Trikolora (TSS) je trnem v oku ostatním parlamentním politickým stranám a nejraději by ho umlčely.
Antonín Fryč
Zrychlí se výstavba dálnice D4?
Dálnice D4 z Prahy na jih Čech se staví již od 60-tých let minulého století. Zrychlí nový způsob financování formou PPP projektu její výstavbu?
Antonín Fryč
Alarmující situace na hranicích – otevřený dopis ministrovi dopravy
Situace na česko-německých a česko-rakouských hranicích se stala od této neděle alarmující. Tisíce řidičů uvízlo v pasti nekoordinovaných opatření.
Antonín Fryč
Už toho máme dost
Posledních pár dní to vypadalo, že nouzový stav v Česku skončí dnešním dnem. Jeho prodloužení nepodpořila žádná z opozičních stran. Proti se postavili i komunisté, kteří jinak v tichosti vládnou s vládní koalicí.
Antonín Fryč
Vraťme děti do škol
Velmi znepokojivým momentem ve vývoji pandemických restriktivních opatření je nedostatečná nebo jen povrchní empatie vůči (dovolím si tvrdit) ještě zranitelnější skupině, než jsou lidé v seniorském věku.
Antonín Fryč
Pandemie v dopravě
Koronavirová krize ovlivnila všechny oblasti našeho života. Opatření, která přijímá vláda v boji proti pandemii covid-19 jsou ve značné míře chaotická, bez jakýchkoliv analýz.
Antonín Fryč
„Konečně“ dálniční e-známky
Nový rok 2021 přinesl i jednu zásadní změnu v placení a užívání dálničních známek. Konečně jsme se více přiblížili novými technologiemi i k modernímu používání dálničních známek.
Antonín Fryč
Zakletá dálnice D47 nebo neschopný stát?
Dálnice D47 má opět vážné problémy v další výstavbě. Do výstavby se, jak nám velí náš národní kolorit, vložili opět Děti země a soud zrušil územní rozhodnutí pro pokračování ve výstavbě D1 (dříve D47) z Přerova u obce Dluhonice.
Antonín Fryč
„Zelenější“ železnice? S dieselem?
Paradox. Tak by se jedním slovem dalo nazvat používání dieselových vlaků na elektrifikovaných tratích. Bohužel, je to však realita.
Antonín Fryč
NE šikaně Středočechů
V Praze potřebují Středočechy, aby zde pracovali, utráceli své peníze, chodili na nákupy a do restaurací. Přitom jim zde nejsou vytvořeny podmínky pro parkování, neboť všude je již modrá parkovací zóna určená pro obyvatele Prahy.
Antonín Fryč
Ministr na půl úvazku aneb ministr není Superman
Ministerstvo dopravy je jedním z nejsložitějších resortů. Proto už půl roku můžeme s údivem sledovat situaci, kdy pro něj současná vláda nemá kompetentního člověka, který by se mu naplno věnoval.
Antonín Fryč
Každý život je cenný. I na železnici.
Zdá se, jako by nás rok 2020 nechtěl nechat si ani na chvíli odpočinout. Sotva jsme se trochu vzpamatovali z jedné krize, přichází další trápení, kterým jsou tentokrát až příliš časté nehody na našich železnicích.
Antonín Fryč
Nekritizujme za každou cenu
Trikolóra drží pravidlo, že pouze nekritizuje, ale přichází s konkrétními návrhy. A pokud je předložený návrh, ať již levicí nebo pravicí, dobrý, ráda ho Trikolóra podporuje.
Antonín Fryč
Chraňme zdraví českých občanů. Zrušme veškeré přímé lety z Prahy do pevninské Číny!
Epidemie koronaviru se rychle šíří. Musíme maximálně ochránit naše občany. Nutno okamžitě zrušit veškeré přímé lety do Číny. Vláda již nesmí otálet.
Antonín Fryč
Otevřený dopis policejnímu prezidentovi
Obyvatelé Středočeského kraje jsou znepokojeni opakovaným vykrádáním domů. Hnutí TRIKOLÓRA zaslalo policejnímu prezidentovi Švejdarovi žádost o pomoc. K výzvě se přidaly i některé obce vyhlášením petice občanů na podporu...
Antonín Fryč
Neschopnost ministra nesmí být tolerována
Zrušení výběrového řízení na elektronické dálniční známky je jediným správným rozhodnutím. Výběrové řízení proběhlo nestandartně.
Antonín Fryč
Další zpoždění ve výstavbě Pražského okruhu již není možno tolerovat
Další zpoždění ve výstavbě Pražského okruhu již není možno tolerovat. Není možno svádět vinu za zpoždění výstavby okruhu jen na chybu jednoho úředníka.
- Počet článků 21
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 476x