Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zrychlí se výstavba dálnice D4?

Dálnice D4 z Prahy na jih Čech se staví již od 60-tých let minulého století. Zrychlí nový způsob financování formou PPP projektu její výstavbu?

To je otázka, kterou si snad každý položí po informaci, že byla schválena výstavba a provoz části dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou PPP projektu. Nejprve tedy – co to je PPP projekt? Je to projekt partnerství veřejného a soukromého sektoru (Public Private Partnership – PPP). V takovém partnerství se soukromý sektor zavazuje k zajištění například infrastrukturálních projektů (výstavba a provoz dálnice) výměnou za příslib budoucích plateb z veřejného sektoru.

V našem případě se jedná o dostavbu dálnice D4 od Příbrami k Miroticím v délce 32 kilometrů. Financování této stavby formou PPP projektu schválila vláda ČR a výběrové řízení vyhrálo sdružení francouzských firem DIVia, kterou tvoří firmy Vinci a Meridian, s cenou 16,55 miliardy korun. Tato cena se postupně zvýší o inflaci a vývoj kurzu koruny. Výstavba dálnice by měla započít v roce 2021 a konec je předpokládaný v říjnu 2024, tedy za 3 roky a 8 měsíců. Celou výstavbu finančně pokryje sdružení DIVia, které bude dálnici provozovat dalších 25 let po jejím uvedení do provozu. Z pohledu řidičů, jako uživatelů dálnice, se nic nemění oproti jiným dálnicím. Jejich poplatek za užívání dálnic se vztahuje i na tuto „soukromou“ dálnici. Sdružení DIVia dálnici postaví, bude ji udržovat 25 let spolu i se současnou 16-ti kilometrovou částí dálnice D4, která je již v provozu.

Co tedy nový způsob výstavby formou PPP projektu přinese? V první řadě je to nutnost dodržení ze strany stavební společnosti nepřekročitelných nákladů, které byly vysoutěženy. Stát se zavazuje platit sjednané „nájemné“ za užívání dálnice na které případné zvýšené náklady na výstavbu nemají vliv. Dále je to dodržení doby výstavby – prodloužením termínu výstavby by byl dodavatel nejen sankcionován, ale sám by si posunul termín, od kdy bude dostávat peníze za pronájem dálnice. Současně je to i kvalita odvedené práce. Ošizená výstavba dálnice bude mít ve svém důsledku negativní finanční dopad na investora, neboť ten bude nucen častěji opravovat svoji odfláknutou práci v období dalších 25-ti let provozu dálnice. Tu navíc musí po uplynutí pronájmu předat v řádném technickém stavu státu.

Zdá se, že PPP projekt výstavby dálnic je ten správný krok k urychlení, zkvalitnění a zlevnění výstavby dálnic u nás. I když zpráva o uzavření smlouvy na výstavbu dálnice D4 zapadla v záplavě všech covidových zpráv, různých pandemických zákazů a příkazů, je nutno ocenit současné vedení ministerstva dopravy, že mělo dostatek odvahy k realizaci tohoto projektu. Již jeden pokus PPP projektu při výstavbě dálnice D47 (dnes D1) se nevydařil a byl ukončen velkým nezdarem. Je pozitivní, že to neodradilo vládu od této důležité změny ve výstavbě, financování a provozu dálniční sítě, kterou tak naléhavě potřebujeme a využila řešení, na jehož efektivitu trvale poukazuje i hnutí Trikolóra.

Ing. Antonín Fryč

Garant pro dopravu

Hnutí TRIKOLÓRA

 

 

Autor: Antonín Fryč | středa 3.3.2021 19:35 | karma článku: 8,33 | přečteno: 240x
  • Další články autora

Antonín Fryč

Nejsou lidi

Tuto větu jsme, my dříve narození, často slyšeli v dobách socializmu. Bohužel ji v posledních dnech slyšíme z úst našich podnikatelů znovu.

5.10.2021 v 20:12 | Karma: 17,90 | Přečteno: 502x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Antonín Fryč

Propadák ve výstavbě dálnic

Za posledních 10 let jsme se propadli ve výstavbě a rekonstrukci dálniční sítě na 76. místo ve srovnání s jinými zeměmi. Jsme dokonce i za neznámou africkou zemí Burundi.

20.9.2021 v 19:49 | Karma: 18,75 | Přečteno: 376x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Antonín Fryč

Kam se schovali zloději a korupčníci?

Mnozí lidé mají v živé paměti aféry TOP 09 na Ministerstvu obrany – nákupy zfušovaných padáků pod nimiž zbytečně zemřeli naši vojáci. Lidé mají v paměti podivné privatizace. Kde jsou ti, kteří jsou za tyto aféry zodpovědní?

13.9.2021 v 8:08 | Karma: 29,05 | Přečteno: 751x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Antonín Fryč

Chtějí nás umlčet. Nedáme se!

Hnutí Trikolora (TSS) je trnem v oku ostatním parlamentním politickým stranám a nejraději by ho umlčely.

24.8.2021 v 20:28 | Karma: 31,75 | Přečteno: 987x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Antonín Fryč

Alarmující situace na hranicích – otevřený dopis ministrovi dopravy

Situace na česko-německých a česko-rakouských hranicích se stala od této neděle alarmující. Tisíce řidičů uvízlo v pasti nekoordinovaných opatření.

17.2.2021 v 18:31 | Karma: 12,02 | Přečteno: 374x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Antonín Fryč

Už toho máme dost

Posledních pár dní to vypadalo, že nouzový stav v Česku skončí dnešním dnem. Jeho prodloužení nepodpořila žádná z opozičních stran. Proti se postavili i komunisté, kteří jinak v tichosti vládnou s vládní koalicí.

15.2.2021 v 16:39 | Karma: 23,56 | Přečteno: 759x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Antonín Fryč

Vraťme děti do škol

Velmi znepokojivým momentem ve vývoji pandemických restriktivních opatření je nedostatečná nebo jen povrchní empatie vůči (dovolím si tvrdit) ještě zranitelnější skupině, než jsou lidé v seniorském věku.

7.2.2021 v 8:52 | Karma: 19,65 | Přečteno: 435x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Antonín Fryč

Pandemie v dopravě

Koronavirová krize ovlivnila všechny oblasti našeho života. Opatření, která přijímá vláda v boji proti pandemii covid-19 jsou ve značné míře chaotická, bez jakýchkoliv analýz.

4.2.2021 v 8:19 | Karma: 15,67 | Přečteno: 302x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Antonín Fryč

„Konečně“ dálniční e-známky

Nový rok 2021 přinesl i jednu zásadní změnu v placení a užívání dálničních známek. Konečně jsme se více přiblížili novými technologiemi i k modernímu používání dálničních známek.

23.1.2021 v 8:21 | Karma: 9,86 | Přečteno: 403x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Antonín Fryč

Zakletá dálnice D47 nebo neschopný stát?

Dálnice D47 má opět vážné problémy v další výstavbě. Do výstavby se, jak nám velí náš národní kolorit, vložili opět Děti země a soud zrušil územní rozhodnutí pro pokračování ve výstavbě D1 (dříve D47) z Přerova u obce Dluhonice.

27.10.2020 v 9:34 | Karma: 21,10 | Přečteno: 429x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Antonín Fryč

„Zelenější“ železnice? S dieselem?

Paradox. Tak by se jedním slovem dalo nazvat používání dieselových vlaků na elektrifikovaných tratích. Bohužel, je to však realita.

11.10.2020 v 20:38 | Karma: 19,80 | Přečteno: 734x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Antonín Fryč

NE šikaně Středočechů

V Praze potřebují Středočechy, aby zde pracovali, utráceli své peníze, chodili na nákupy a do restaurací. Přitom jim zde nejsou vytvořeny podmínky pro parkování, neboť všude je již modrá parkovací zóna určená pro obyvatele Prahy.

30.9.2020 v 14:39 | Karma: 11,03 | Přečteno: 248x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Antonín Fryč

Ministr na půl úvazku aneb ministr není Superman

Ministerstvo dopravy je jedním z nejsložitějších resortů. Proto už půl roku můžeme s údivem sledovat situaci, kdy pro něj současná vláda nemá kompetentního člověka, který by se mu naplno věnoval.

13.8.2020 v 13:57 | Karma: 15,51 | Přečteno: 334x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Antonín Fryč

Každý život je cenný. I na železnici.

Zdá se, jako by nás rok 2020 nechtěl nechat si ani na chvíli odpočinout. Sotva jsme se trochu vzpamatovali z jedné krize, přichází další trápení, kterým jsou tentokrát až příliš časté nehody na našich železnicích.

24.7.2020 v 22:55 | Karma: 15,52 | Přečteno: 459x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Antonín Fryč

Nekritizujme za každou cenu

Trikolóra drží pravidlo, že pouze nekritizuje, ale přichází s konkrétními návrhy. A pokud je předložený návrh, ať již levicí nebo pravicí, dobrý, ráda ho Trikolóra podporuje.

28.2.2020 v 8:06 | Karma: 17,26 | Přečteno: 292x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Antonín Fryč

Přeceňovaná elektromobilita pod nátlakem EU

Neuspokojivá kvalita ovzduší vede EU ke snižování emisí CO2 a jako hlavní krok ochrany ovzduší si zvolila elektromobilitu. Evropská unie lidem vnucuje elektromobily prostřednictvím nejrůznějších dotací, regulací, pokut a pobídek,

7.2.2020 v 16:38 | Karma: 31,68 | Přečteno: 828x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Antonín Fryč

Chraňme zdraví českých občanů. Zrušme veškeré přímé lety z Prahy do pevninské Číny!

Epidemie koronaviru se rychle šíří. Musíme maximálně ochránit naše občany. Nutno okamžitě zrušit veškeré přímé lety do Číny. Vláda již nesmí otálet.

30.1.2020 v 13:20 | Karma: 14,85 | Přečteno: 280x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Antonín Fryč

Otevřený dopis policejnímu prezidentovi

Obyvatelé Středočeského kraje jsou znepokojeni opakovaným vykrádáním domů. Hnutí TRIKOLÓRA zaslalo policejnímu prezidentovi Švejdarovi žádost o pomoc. K výzvě se přidaly i některé obce vyhlášením petice občanů na podporu...

26.1.2020 v 11:36 | Karma: 17,87 | Přečteno: 488x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Antonín Fryč

Neschopnost ministra nesmí být tolerována

Zrušení výběrového řízení na elektronické dálniční známky je jediným správným rozhodnutím. Výběrové řízení proběhlo nestandartně.

22.1.2020 v 20:00 | Karma: 15,94 | Přečteno: 312x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Antonín Fryč

Další zpoždění ve výstavbě Pražského okruhu již není možno tolerovat

Další zpoždění ve výstavbě Pražského okruhu již není možno tolerovat. Není možno svádět vinu za zpoždění výstavby okruhu jen na chybu jednoho úředníka.

22.1.2020 v 7:28 | Karma: 22,79 | Přečteno: 475x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Počet článků 21
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 476x
Podnikatel v oblasti strojírenské výroby. Předseda Krajské rady SČK Trikolóra, předseda odborné komise doprava

Seznam rubrik