Zakletá dálnice D47 nebo neschopný stát?
Požadované posunutí trasy dálnice o cca 150 metrů dále od obydlí, znamená nejen změnu projektu za velké peníze z kapes občanů a nové územní rozhodnutí, ale hlavně obrovskou časovou ztrátu ve výstavbě.
Dálnice D47 (nyní D1) má od svého zahájení výstavby smůlu. Přitom se jedná o naši páteřní dálnici. Zásadní problém vznikl již při přípravě výstavby dálnice z Lipníka n.B. přes Ostravu k polským hranicím. Zemanova vláda dala výstavbu tohoto úseku izraelské společnosti HaC, která měla zajistit výstavbu z vlastních peněz a následně dálnici pronajmout státu. Za úsek 80 kilometrů bychom tak zaplatili 50 miliard korun plus další velké peníze za pronájem dálnice od společnosti HaC. Tento nehorázný „obchod“, spíše řečeno tuto zlodějinu, zrušila následná vláda a zaplatili jsme tak stavební firmě odstupné od smlouvy „pouze“ 600 mil. Kč.
Problémy však neskončily. Špatnou kontrolou výstavby ze strany státu se podařilo další stavební firmě postavit „zvlněnou“ dálnici a o převzetí takové dálnice se stát dlouho soudil. U vybudovaných mostů dálnice D47 bylo zase zjištěno, že mosty obsahují méně oceli, než předepisoval projekt a než stát zaplatil. Takže máme zřejmě jedny z nejdražších a zároveň kvalitou výstavby nejhorších nových dálnic v Evropě. Možná i ve světě.
Dnes se ke všem problémům dálnice D47 přidalo soudní zrušení změny územního rozhodnutí na úseku Dluhonice - Přerov. Spolky Děti Země a Krajina Dluhonice zažalovaly rozhodnutí Krajského soudu v Olomouci, navrhli zrušení územního rozhodnutí stavby a požadují posunutí trasy dálnice o 150 až 200 metrů dále od obydlí. Přitom plánovanou trasu na místě projednal ministr Havlíček a rozhodl o uvolnění 132 mil. Kč na různé investice v dotčených obcích. Výstavba úseku dálnice měla být zahájena již příští rok a dokončení bylo plánováno na rok 2024. Ukázalo se však, že dohoda vyjednaná ministrem dopravy byla nedostatečná a spolek Děti Země ve sporu uspěl. Mysleme si o spolcích co chceme. Já s jejich zdržováním výstavby infrastruktury nesouhlasím. Ale pokud bude připuštěno, že jsou účastníky stavebních řízení, musíme s nimi najít společné řešení. V opačném případě na to doplatí pouze řidiči a občané naší země a doprava bude nadále zatěžovat naše obce.
Doufejme, že zrušení územního rozhodnutí na výstavbu části D1 je pouze administrativní záležitostí (dosud nebylo vydáno soudem odůvodnění rozsudku). Pokud by však rozhodnutí soudu mělo vést k přesunu trasy dálnice, znamenalo by to zdržení výstavby o několik let. Bohužel si někteří nedovedou představit, kolik času stojí vydání nového územního rozhodnutí a nového posouzení vlivu na životní prostředí. Pak se budeme muset modlit, aby si někdo nepořídil ve Zverimexu pár křečku a nefotil je v místech budoucí výstavby dálnice. To by totiž výstavbu znovu hrubě ovlivnilo. V každém případě to nejsou měsíce, ale roky. Ministr dopravy nás může přesvědčovat o své pracovitosti, jak chce. Hovoří však výsledky jeho práce, ne řeči. A zde se mu to zcela nepovedlo. Špatná argumentace a nedostatečné vyřešení připomínek ke stavbě, ve svém důsledku znamená opětovné prodloužení výstavby další části dálnice D1. Přitom v současné době se nejedná pouze o zpoždění výstavby dálnice. Po skončení koronavirové krize je nutno rychle začít stavět naši ekonomiku zpět na nohy. A zde je nezbytná každá investice státu, která dá lidem práci.
Ing. Antonín Fryč
Garant pro dopravu
Hnutí TRIKOLÓRA
Antonín Fryč
Nejsou lidi
Tuto větu jsme, my dříve narození, často slyšeli v dobách socializmu. Bohužel ji v posledních dnech slyšíme z úst našich podnikatelů znovu.
Antonín Fryč
Propadák ve výstavbě dálnic
Za posledních 10 let jsme se propadli ve výstavbě a rekonstrukci dálniční sítě na 76. místo ve srovnání s jinými zeměmi. Jsme dokonce i za neznámou africkou zemí Burundi.
Antonín Fryč
Kam se schovali zloději a korupčníci?
Mnozí lidé mají v živé paměti aféry TOP 09 na Ministerstvu obrany – nákupy zfušovaných padáků pod nimiž zbytečně zemřeli naši vojáci. Lidé mají v paměti podivné privatizace. Kde jsou ti, kteří jsou za tyto aféry zodpovědní?
Antonín Fryč
Chtějí nás umlčet. Nedáme se!
Hnutí Trikolora (TSS) je trnem v oku ostatním parlamentním politickým stranám a nejraději by ho umlčely.
Antonín Fryč
Zrychlí se výstavba dálnice D4?
Dálnice D4 z Prahy na jih Čech se staví již od 60-tých let minulého století. Zrychlí nový způsob financování formou PPP projektu její výstavbu?
Antonín Fryč
Alarmující situace na hranicích – otevřený dopis ministrovi dopravy
Situace na česko-německých a česko-rakouských hranicích se stala od této neděle alarmující. Tisíce řidičů uvízlo v pasti nekoordinovaných opatření.
Antonín Fryč
Už toho máme dost
Posledních pár dní to vypadalo, že nouzový stav v Česku skončí dnešním dnem. Jeho prodloužení nepodpořila žádná z opozičních stran. Proti se postavili i komunisté, kteří jinak v tichosti vládnou s vládní koalicí.
Antonín Fryč
Vraťme děti do škol
Velmi znepokojivým momentem ve vývoji pandemických restriktivních opatření je nedostatečná nebo jen povrchní empatie vůči (dovolím si tvrdit) ještě zranitelnější skupině, než jsou lidé v seniorském věku.
Antonín Fryč
Pandemie v dopravě
Koronavirová krize ovlivnila všechny oblasti našeho života. Opatření, která přijímá vláda v boji proti pandemii covid-19 jsou ve značné míře chaotická, bez jakýchkoliv analýz.
Antonín Fryč
„Konečně“ dálniční e-známky
Nový rok 2021 přinesl i jednu zásadní změnu v placení a užívání dálničních známek. Konečně jsme se více přiblížili novými technologiemi i k modernímu používání dálničních známek.
Antonín Fryč
„Zelenější“ železnice? S dieselem?
Paradox. Tak by se jedním slovem dalo nazvat používání dieselových vlaků na elektrifikovaných tratích. Bohužel, je to však realita.
Antonín Fryč
NE šikaně Středočechů
V Praze potřebují Středočechy, aby zde pracovali, utráceli své peníze, chodili na nákupy a do restaurací. Přitom jim zde nejsou vytvořeny podmínky pro parkování, neboť všude je již modrá parkovací zóna určená pro obyvatele Prahy.
Antonín Fryč
Ministr na půl úvazku aneb ministr není Superman
Ministerstvo dopravy je jedním z nejsložitějších resortů. Proto už půl roku můžeme s údivem sledovat situaci, kdy pro něj současná vláda nemá kompetentního člověka, který by se mu naplno věnoval.
Antonín Fryč
Každý život je cenný. I na železnici.
Zdá se, jako by nás rok 2020 nechtěl nechat si ani na chvíli odpočinout. Sotva jsme se trochu vzpamatovali z jedné krize, přichází další trápení, kterým jsou tentokrát až příliš časté nehody na našich železnicích.
Antonín Fryč
Nekritizujme za každou cenu
Trikolóra drží pravidlo, že pouze nekritizuje, ale přichází s konkrétními návrhy. A pokud je předložený návrh, ať již levicí nebo pravicí, dobrý, ráda ho Trikolóra podporuje.
Antonín Fryč
Přeceňovaná elektromobilita pod nátlakem EU
Neuspokojivá kvalita ovzduší vede EU ke snižování emisí CO2 a jako hlavní krok ochrany ovzduší si zvolila elektromobilitu. Evropská unie lidem vnucuje elektromobily prostřednictvím nejrůznějších dotací, regulací, pokut a pobídek,
Antonín Fryč
Chraňme zdraví českých občanů. Zrušme veškeré přímé lety z Prahy do pevninské Číny!
Epidemie koronaviru se rychle šíří. Musíme maximálně ochránit naše občany. Nutno okamžitě zrušit veškeré přímé lety do Číny. Vláda již nesmí otálet.
Antonín Fryč
Otevřený dopis policejnímu prezidentovi
Obyvatelé Středočeského kraje jsou znepokojeni opakovaným vykrádáním domů. Hnutí TRIKOLÓRA zaslalo policejnímu prezidentovi Švejdarovi žádost o pomoc. K výzvě se přidaly i některé obce vyhlášením petice občanů na podporu...
Antonín Fryč
Neschopnost ministra nesmí být tolerována
Zrušení výběrového řízení na elektronické dálniční známky je jediným správným rozhodnutím. Výběrové řízení proběhlo nestandartně.
Antonín Fryč
Další zpoždění ve výstavbě Pražského okruhu již není možno tolerovat
Další zpoždění ve výstavbě Pražského okruhu již není možno tolerovat. Není možno svádět vinu za zpoždění výstavby okruhu jen na chybu jednoho úředníka.
- Počet článků 21
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 476x